کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور
انجمن علمی پژوهشهای هنری
پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات
. ابعاد فرهنگی- اجتماعی سبک پوشش ایرانی- اسلامی
- معناشناسی سبک پوشش عفیف در ادیان توحیدی با تاکید بر اسلام
- مفهومشناسی سبک اسلامی پوشش مبتنی بر کتاب و سنت
- زیباییشناسی حیا در سبک پوشاک دینی
- پوشاک و درونیسازی ارزشهای دینی (مطالعات فقهی و عرفی)
- تطورات فرهنگی- اجتماعی سبک پوشش ایرانیان در مواجهه با فرهنگ جهانیشده
- حکمرانی، اقتصاد پوشاک و سبک پوشش در ایران معاصر
- سواد فرهنگی ایرانیان معاصر و انتخاب سبک پوشش
- راهبردهای ذائقهسازی در ترویج سبک پوشش (رسانه، سلبریتی)
- نقد هنری- دینی جریان غالب مد و روندهای معاصر در جهان
2. مطالعات انسانشناختی-جامعهشناختی سبک پوشش ایرانی- اسلامی
- انسانشناسی بدن، پوشش و پوشاک معاصر ایرانیان
- انسانشناسی پوشش دینی در ایران و دیگر جوامع دینی
- انسانشناسی سبک پوشش سنتی و متعلقات (زیورآلات، دوختها و ...) پوشاک اقوام ایرانی
- انسانشناسی پوشاک و سلامت جسمی و روانی (لباس و طب)
- روانشناسی مد در ایران و نسبت آن با اقتضائات سبک پوشش ایرانی- اسلامی
- چالشهای سیاستگذاری فرهنگی برای بومیسازی سبک پوشش
- پوشش و ارتباطات میانفرهنگی اقوام ایرانی
3. مطالعات تاریخی تطورات سبک پوشش ایرانی
- واکاوی معنایی اصالت «حجاب» از منظر تاریخ فرهنگی
- راهبردهای بومیسازی پوشاک غیرایرانی در ادوار تاریخی ایران
- آسیبشناسی رویکرد حکمرانی به سبک پوشش ایرانیان
- جهانیسازی و فرهنگ پوشش در ایران، مقاومت بومی
- تطورات هویتی لباس ایرانی در انقطاع تاریخی از سنتها
- تطورات زیباییشناسی تاریخی لباس ایرانیان
4. چالشهای رشد صنعت ملی پوشاک در ایران
- مطالعة آسیبشناختی زنجیرة تامین در پوشاک ایرانی
- راهبردهای حفظ حقوق مالکیت فکری طراحان لباس
- راهبردهای رشد صنعت پوشاک ملی مبتنی بر محصولات مد پایدار
- الزامات توسعه و نقشآفرینی نهادهای توسعهگر در تولید و عرضۀ پوشاک ایرانی- اسلامی
- پیشرانهای اقتصاد خلاق و مدلهای کارآفرینی در صنعت ملی پوشاک
- نساجی ایرانی و صنعت ملی پوشاک
- اقتصاد بازار پوشاک و فرهنگ مصرف پوشاک ایرانی
- راهبردهای توسعة توان صادراتی و ارزآوری پوشاک ایرانی در منطقه
همزمان با برگزاری یازدهمین جشنوارة مد و لباس فجر در تیرماه 1401، اولین همایش «پژوهشهای راهبردی پوشاک ایرانی و سبک پوشش ایرانی- اسلامی» در بخش جنبی برگزار میگردد. رصد و پایش چالشها در گسترش و تعمیق سبک پوشش ایرانی- اسلامی برای زنان و مردان ایران در همة گروههای سنی و دستیابی به راهبردهای معطوف به ترویج نظری و عملی آن از طریق جریانسازی اندیشهای در فضای نخبگانی، رویکرد اصلی در برگزاری این همایش است. این همایش همچنین به مطالعۀ راهکارهای تقویت اقتصاد صنعت پوشاک داخلی، با هدف همسویی بازار پوشاک ایران با اقتصاد مقاومتی نیز نظر دارد.
این همایش در دو بخش مقالات آزاد و رسالهها و پایاننامههای دانشگاهی برگزار میگردد و صاحبنظران، دانشگاهیان و سیاستپژوهان میتوانند با انعکاس دیدگاههای مختلف نظری خود از طریق ارسال گزارش طرح پژوهشی، کتاب، مقاله و پایاننامه و رساله دانشگاهی (دفاعشده) در این رویداد مشارکت نمایند.